Bevezetőjében Pálinkás József, az MTA elnöke rámutatott: mint ahogy az emberi tudás is hozzájárult az ember és környezete közötti egyensúly megbomlásához, ennek a tudásnak az egyensúly helyreállítását is szolgálnia kell. Hozzátette azonban, hogy nemcsak tudás, hanem hit és erkölcsi viszonyulás kérdése is az, hogy mennyire sikerül a jelenlegi negatív környezeti folyamatokat megállítani. Örömét fejezte ki, hogy az Akadémia a Katolikus Egyházzal együtt rendezte meg ezt a konferenciát: közös felelősségünk a tudományos ismeretek és a tudás átadása. Az Egyház tanítása – s ezzel együtt a tudás – sokakhoz eljut, azokhoz is, akik nem kutatások szintjén, hanem a hétköznapi életben tapasztalják meg környezetünk változásait.

Erdő Péter hangsúlyozta, hogy mindannyiunk együttműködésére van szükség, a természettudomány, a hit és az erkölcs párbeszédére korunk legfontosabb kérdéseiről, amelyek egyben társadalmi és világnézeti feladatokat jelentenek, állásfoglalást igényelnek. A rendelkezésünkre álló nagy mennyiségű információ bonyolultsága miatt azonban a múlthoz képest az ember kevesebbet tud átlátni, feldolgozni az őt körülvevő valóságból, így nehezebben tud felelősségteljes döntést is hozni. Ilyen helyzetben megtörténik, hogy a társadalom alacsonyabb szintre esik vissza. Ami ezen a szakaszon átsegítheti a társadalmat, az a bizalom és a tekintély, például a közbizalmat élvező intézmények léte és működése. A körlevél is ennek szolgálatában született. A bíboros aláhúzta, hogy fontos a tudományos felismerések népszerűsítése, és egyéni felelősségteljes magatartásunkkal mindannyiunknak tennünk kell teremtett világ védelméért.

A körlevélre vonatkozóan Harsányi Pál Ottó OFM erkölcsteológus, egyetemi adjunktus elmondta: az előttünk álló kihívás jelentős, de értékeken alapuló cselekvésünk és önmérsékletünk által a helyzet pozitívan befolyásolható. A keresztény szemlélet szerint a környezet megóvása több, mint a jelen és a jövő generációk méltó életkörülményeinek biztosítása, hiszen az ember Istennel, az emberekkel és a teremtett világgal való kapcsolata egységet alkot. A keresztény ember ugyanakkor a természeti környezet megóvásakor minden jóakaratú emberrel kész együttműködni, hiszen ez nem más, mint a közjó, vagyis az emberi méltóság védelme és előmozdítása.

Az előadó beszélt az ember és a teremtett világ kapcsolatának filozófiai és teológiai összefüggéseiről, bemutatva a különböző modelleket és – keresztény szemmel nézve – azok korlátait. Bemutatta a Szentírás tanítását a teremtett világ és az ember kapcsolatáról és azt, hogy hogyan szerepel a környezet megóvása az Egyház társadalmi tanításában. (Az előadás szövege itt [2] olvasható.)

Harsányi Pál Ottó gondolatmenetét folytatva Baritz Sarolta Laura OP közgazdász rámutatott, hogy környezetünk megóvása új életstílus kialakítását kívánja meg, amely új gondolkodásmódon alapul. A körlevél 3. fejezete alapján gazdasági és gondolkodási paradigmákat állított párhuzamba előadásában. (Az előadás szövege itt [3] olvasható.)

Az ülés további felszólalói [4] kifejtették, melyek a közös pontok a vezetésük alatt álló akadémiai bizottságok vagy azon kívüli testületek munkája és az MKPK körlevele között. Ezekben a felszólalásokban a már említett szükséges együttműködés igénye mutatkozott meg.

Lisztovszki Tünde/Magyar Kurír