Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
„Idén nagyböjtben a húsvétra való lelki felkészülés részeként Ferenc pápa Áldott légy enciklikájának szellemében olyan önként vállalható nagyböjti gyakorlatokat ajánlunk a kedves testvérek figyelmébe, melyek nekünk és a körülöttünk élőknek is segíthetnek felfedezni a teremtett világ iránti felelősségünk és istenkapcsolatunk szoros összefüggéseit.
Első témánk a közlekedés.
Önök hogyan érkeznek a közösségi alkalmakra, a szentmisére?
Gondolkodtak-e már azon, hogy ez a közlekedési mód milyen hatással van a környezetünkre, - ahogy Ferenc pápa fogalmaz - a közös otthonunkra?
Ezért először is arra buzdítjuk a kedves híveket, hogy aki teheti, legalább a nagyböjti időben – lemondásként és egyben a teremtett világ iránti felelősségének kifejezéseképp – ne autóval jöjjön szentmisére, vagy ha igen, akkor kínálja fel az autóban lévő szabad helyeket közelben lakóknak, hogy „telekocsival” közlekedjenek, és egyben a segítőkész kapcsolat is erősödjön egyházközségünk tagjai között.
A közlekedés talán a legismertebb környezetszennyező tevékenység. Folyamatosan zajlik, részvételünkkel vagy az orrunk előtt, és egy-egy látható füstpamacs vagy orrfacsaró kipufogógáz-felhő időről időre az eszünkbe juttatja káros hatásait.
Azt is jó tudni, hogy egy-egy utunk másképp terheli a teremtett világot függően attól, hogy milyen eszközzel tesszük meg. Érdemes ennek néhány részletével alaposabban megismerkedni. Mennyi CO2 terhelést okoz egy kilométer megtétele?
● ha sétálunk vagy biciklizünk egy kilométert, akkor szinte semmit
●egy átlagos kihasználtságú vonaton megtett kilométer 14 gramm CO2 kibocsájtással jár
● egy 4 utast szállító kisautóban 42 gramm, míg egy nagyobb kocsiban 55 gramm esik egy utaskilométerre
● ha csak az átlagos 1,5 ember utazik egy kisautóval, akkor a kibocsájtás már 104 g, nagy autónál pedig 158 g.
● egy repülőúton 285 gramm CO2 -dal terheljük a légkört
(Forrás: EU Environment Agency[1])
Látható, hogy milyen jelentős hatása van a közlekedési mód választásunknak.
De gondoljuk tovább! Szükséges-e megtennünk azokat az utakat, amiket meg szoktunk tenni?
Egy a távoli nagyáruház helyett a közeli boltban végzett bevásárlás, vagy a távolba tervezett vakáció helyett egy közeli táj felkeresése szintén sokat csökkenthet a teremtett világ terhein.
Naponta adódhat rá mód, hogy teremtésvédő szellemben döntsünk arról, hogy hol vásárolok, egyeztetek-e másokkal, hogy vásároljak-e nekik is valamit, vagy utazzunk együtt? Ritkábban döntünk, de jelentősebb a hatása például annak, hogy hova és mivel utazom kikapcsolódni, vagy lakhelyemtől milyen messze keresek munkát / iskolát?
Javasoljuk, hogy a kedves testvérek fentiek figyelembevételével döntsenek a héten utazásaikról.
A témáról további információk találhatók a www.teremtesvedelem.hu weboldalon.
További ismeretek a közlekedés környezetterhelő hatásáról:
A budapesti tömegközlekedési utazástervező: http://futar.bkk.hu
Néhány telekocsi szervező weboldal:
http://www.blablacar.hu, http://www.oszkar.com/, http://www.autosztunk.hu/
[1]A személyszállítás széndioxid kibocsátása (EU Környezetvédelmi Ügynökség infografika): http://www.eea.europa.eu/media/infographics/co2-emissions-from-passenger-transport/view