Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
„Boldog mindenki, aki az Urat féli, és az ő útjain jár. Kezed munkája után élsz, boldog vagy, és jól megy sorod. Feleséged olyan házad belsejében, mint a termő szőlőtő; gyermekeid olyanok asztalod körül, mint az olajfacsemeték. Ilyen áldásban részesül az az ember, aki féli az Urat.” (Zsolt 128,2–4)
Szőlő és olajfa… Ez a két növény nagyon sokszor felbukkan a Szentírásban. De mi ez a különös kép az asztalt körülvevő gyermekekről?
Az olajfa sokáig, akár több száz évig is él, és ha már nagyon elöregszik, az egész növényt tövig visszavágják. A tönk szélén pedig hamarosan sarjak törnek elő, a fa teljesen megújulva folytatja életét, és néhány év múlva újra tele lesz terméssel. Ez az eljárás már a bibliai időkben is annyira általános lehetett, hogy a zsoltár olvasói számára jól érthető volt a hasonlat. A kivágott fa tönkje tehát az asztallap, és azt veszik körül az ifjú utódok.
Az olajfát az ember már évezredek ezelőtt bevonta a termesztésbe, folyamatosan metszi, alakítja, a nagyobb, ízletesebb termést hozó egyedeket kiválogatva, a vad alanyokra ráoltva szaporítja, a saját hasznára formálja. De ez a teljes visszavágás, még ha ritkán történik is a fa életében, mégis nagyon radikális beavatkozás…
Vajon hogy éli meg egy öreg, viharok, szárazság, fagyok által meggyötört, kártevőktől megkínzott, megfáradt növény ezt a megújítást? A messzire elkúszó, a talajt alaposan átszövő gyökérzet megmarad ugyan, de élő rügynek nyoma sincs a tönk szélén. Mégis, a rejtett, kéreggel már régen benőtt tartalékokból képes megint új hajtásokat indítani a jövendő számára.
Van ennek a fájdalmas megújulásnak a külső szemlélő számára észrevétlen szakasza, a kényszerű „újratervezés” folyamata. A tönk körül hirtelen sok lesz a napfény, a talajt is jobban szárítja, az eső hirtelen leszalad a dombokról, hiányzik a párát, árnyékot adó lombkorona, igaz, ugyanakkor a göcsörtös, hatalmas vázágak súlyától is megszabadul a fa. Ennyi év alatt a környezet is átalakul, talán eltűntek a környékbeli erdők, más mederbe kényszerültek a folyók, emiatt megváltozott a helyi éghajlat, az ültetvény mikroklímája is, így az új hajtások már egy teljesen más világba nőnek bele. A lecsonkolt fa rejtélyes módon érzékeli, „kiértékeli” az adottságokat, és a sarjak száma, magassága, vastagsága, az elágazások rendje tökéletes válasz az új helyzetben adódó kihívásokra. Az ember többnyire még ebbe is beleavatkozik, válogat közülük, metszéssel alakítja a koronát, a termésbiztonság, a jövendőbeli szüret megkönnyítésének szempontjai szerint. Vagy esetleg át is oltja a sarjakat, új, bővebben termő, ízletesebb gyümölcsű fajtákkal…
Nálunk olajfa ugyan nincs, de jóval rövidebb életű őszibarackfáink is gyakran megélnek hasonló, ámbár kevésbé látványos beavatkozásokat.
A kertész minden mesterkedése kudarcot vall azonban, ha nem tiszteli a növény alázatos, adakozó lényét, elfelejti, hogy nem az adja a növekedést, aki ültet, és nem az, aki öntöz, hanem az Isten.
Földművesként Isten munkatársai vagyunk, ahogy Szent Pál folytatja a hasonlatot, de valójában ezek a csodálatos teremtmények, történelmi időket megélt famatuzsálemek rejtik az élet, a növekedés, a megújulás titkát, és csak ennek a rendnek a törvényei szerint művelhetjük, őrizhetjük meg utódainknak a teremtett világot.
Felföldi László új pécsi püspök egy interjúban így mesél gyermekkori emlékeiről: „A mi családunknak több helyen volt szántóföldje a falu határában. Mindig a föld döntött abban, hogy mit ültettünk el benne, nem pedig a gazda. A homokföldbe csak szőlőt, a szikes talajba napraforgót, a legértékesebb növényeket, mint a dohányt, csak a jó földbe lehetett ültetni. Hogy mit lehet felépíteni, az nemcsak azon múlik, hogy mit álmodok, hanem hogy milyen a talaj.”
Igen, a földdel, a növényekkel dolgozó ember mindenütt a világon hasonló felismerésekre jut… Alázat és bizalom ébred bennünk ilyenkor a teremtés bölcs rendje iránt, és még a korlátok megtapasztalása is javunkra válhat.
Talán a koronavírus-járvány okozta válságban van valami hasonló kihívás, mint amivel a megcsonkolt olajfák kerülnek szembe. Életünk nagyon sok területén a hatalmas „visszavágás” után, a reménybeli kilábalás megindulása előtt, most mi is az újratervezés időszakát éljük.
Talán még vannak néhányan, akik a régi életüket szeretnék visszakapni teljes egészében, de egyre többen inkább megújulásban, megtisztulásban reménykednek.
Ha egy fát vissza kell vágni, azt jelenti, már nincs harmonikus párbeszédben a környezetével. Túl hosszúra nyúltak, elöregedtek az ágai, besűrűsödött a koronája, akadozik a tápanyagok áramlása, és mindez kártevőket vonz, betegségeket okoz. Túlterjeszkedett saját lehetőségein, hamarosan egy vihar döntené ki, ha az ember nem avatkozna be. Lehet, hogy az emberiség számára a járvány maga a deus ex machina, és most kapunk még egy utolsó lehetőséget életformánk újragondolására, mielőtt bekövetkezne egy visszafordíthatatlan ökológiai katasztrófa?
„A koronavírus-járvány rámutatott globalizált életünk fenntarthatatlanságára. Ráadásul a járvány csak egyike az egyre sokasodó olyan veszélyeknek, mint az éghajlatváltozás, a biológiai sokféleség csökkenése, a szélsőséges társadalmi egyenlőtlenség vagy az adósságok soha nem látott magas szintje. A problémák okai közösek: túl sok erőforrást vettünk el a természettől, közösségeinket alárendeltük egy életidegen gazdaságnak, kényelmünkre és anyagi fogyasztásunkra koncentráltunk, önhitté váltunk – azt gondoltuk, a hozzáállásunk okozta problémákat a tudomány és a technika meg fogja oldani.” (Életigenlő társadalmat és gazdaságot! A Magyar Természetvédők Szövetségének petíciója)
Mi kerül majd az asztalra, amit utódaink vesznek körül? A petíciót eddig aláíró mintegy húszezer magánszemély, társadalmi szervezet, akik ígéretük szerint saját életvitelükben is komoly változtatásokat vállalnak a fenntartható jövő érdekében, válhatnak kovásszá egy társadalmi, gazdasági irányváltásban, valóban örömteli megújulásban?
Boldog mindenki, aki az Urat féli, és az ő útjain jár!
Szöveg: Lechner Judit
Fotó: Lechner Gabriella