A teremtés tisztelete az emberi élet és méltóság tiszteletéből fakad.
A teremtés tisztelete az emberi élet és méltóság tiszteletéből fakad.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
2014. március 5., Hamvazószerda
Tisztelt Olvasóink!
Idén harmadik alkalommal indítunk cikksorozatot a nagyböjti felkészülés és a teremtésvédelem kapcsolatáról. 2012-ben mindennapi tevékenységeink területei mentén gondoltuk végig, mit tehetünk. 2013-ban a sarkalatos erények és az ökológiai gondolat kapcsolatáról elmélkedtünk.
A mostani Szent Negyvennapban arra hívjuk olvasóinkat, hogy velünk együtt gondolják át, hogyan segít minket a Szentlélek hét ajándéka (a tudomány, az értelem, a bölcsesség, a tanács, az erősség, a jámborság és az istenfélelem) a teremtett világ gondozásában és művelésében. Hamvazószerdával kezdve a következőkben mindig vasárnaponként tervezzük megjelentetni a heti gondolatokat, egészen április 13-ig, Virágvasárnapig.
A tudomány művelőinek környezetről, annak állapotáról és védelméről szóló művei könyvtárakat töltenek meg. De ha teremtésvédelemről, azaz keresztény szemléletű környezetvédelemről beszélünk, akkor látszik, hogy a tudomány, mint a Szentlélek ajándéka a mindennapokban használatos fogalomhoz képest egy kicsit más értelmet nyer. Boldog II. János Pál pápa gondolatait idézve: „A tudomány segítségével az ember felfedezi a teremtés teológiai értelmét, és a dolgokban Isten, vagyis az igazság, a szépség és a végtelen szeretet, bár valós és igaz, mégis korlátozott megnyilvánulását látja.”
Gondoljunk például egy növény- és állattársulás együttélését leíró munkára. Ha csak a száraz tudományos megközelítést nézzük, akkor kölcsönhatások és összefüggések hálóját látjuk. Ha teremtésvédő szemmel vizsgáljuk, akkor a társulás tagjainak egymásrautaltsága megjeleníti a szeretetet és a gondoskodást is. Korunk egyik nagy lelki mestere, Chiara Lubich írja egyfajta misztikus megtapasztalásáról beszélve: „Úgy éreztem, hogy Isten különös kegyelmeként egyszerre megláttam a dolgok mögött az Ő jelenlétét. Ezért, ha a fenyőket aranyba vonta a napfény, a patakok vize csillogva bukott alá a zúgókon, ha a margaréták, a többi virágok, meg az ég a nyarat ünnepelte – erősebb volt mindezeknél annak a Napnak a látványa, mely minden dolog mögött ragyogott. Megláttam, azt hiszem, valamilyen módon Istent, aki fenntartja, kormányozza a dolgokat. (...) A dolgok mind kapcsolatban álltak egymással a szeretetben, mind – mondjuk úgy – szerelmesek voltak egymásba. Ezért, ha a patak beletorkollott a tóba, az szeretetből történt. Ha egy fenyő a másik mellett nőtt, az is szeretet volt.”
A merőben természettudományos gondolkodás ma – még – nehezen tud mit kezdeni ilyen mondatokkal. Azonban az emberi értelem képessége nem csak egyféle módon fejeződik ki. Egyik megnyilvánulása a dolgok optimális működését célzó, az alkotásra irányuló technikai racionalitás (itt és a továbbiakban a nehezen lefordítható racionalitás szót abban az értelemben használjuk, hogy „az embernek az a sajátos tulajdonsága, hogy képes és törekszik is felfogni, tudatosítani és tevékenységében számításba venni a létezők és a létezés tulajdonságait és törvényszerűségeit”), másik, ezzel egyenrangú megvalósulása viszont a végső értelemre, miértre rákérdező – ugyanennyire jogos – filozófiai, erkölcsi, lelki irányultság. A kétféle racionalitás egymást kellene hogy támogassa. Ennek szükségességét nagyon jól látjuk ma, amikor a tudomány által felkínált, sokszor szinte korlátlannak tűnő lehetőségek egyenesen kiáltanak az erkölcsi mérce után, mely megmutatná, hogy amit meg lehet tenni, azt vajon célravezető, emberséges, szép, jó is-e megvalósítani. A „technikai” módon megnyilvánuló értelem erre a kérdésre lényegéből fakadóan nem tud válaszolni – ezt csak a másik, a mai fül számára ijesztő nevű spekulatív racionalitás tudja megtenni, hiszen a jóról és helyesről értekező etika – bármennyire elfeledkezett erről a mai közgondolkodás – ehhez tartozik! Nagyon is fontos tehát, hogy amikor a technikát támogató természettudományt műveljük vagy tanuljuk, helyezzük mellé azt az erőfeszítést is, mely ugyanazoknak a valóságoknak a lét, a szeretet, a szépség, a jóság oldaláról való megközelítését célozza – és legyünk mélyen meggyőződve róla, hogy a látszólagos ellentmondások ellenére a kettő a Teremtőben – és az ő eredeti tervében a világról – valójában egy!
Mire indítson minket mindez? Javasoljuk, hogy a fentieket konkretizálva ki-ki keressen egy környezetvédelmi témájú cikket, és miközben olvassa, ne csak a köznapi értelemben vett tudományos eredményeket ismerje meg, de keresse benne „Isten, vagyis az igazság, a szépség és a végtelen szeretet … megnyilvánulását”. Könnyen elképzelhető, hogy pont egy olyan cikket találunk, ami gondról, problémáról, veszteségről szól. Egy ilyen írásban talán nem könnyű Istent és az Ő megnyilvánulásait észrevenni – ahogyan a kereszten függő Jézust nézve sem volt nyilvánvaló Isten szeretetének dicsőséges győzelme. De ahogy például egy vad lábnyoma nem a lábát, hanem annak hiányát jeleníti meg, és mégis ráismerünk a nyomot hagyó állatra, ugyanígy a baj, kudarc, ami a teremtő szándékától való eltávolodással függ össze, annál erősebben fordíthat minket az igazság, szépség, szeretet végső Forrása felé – és elindíthat minket az ezeket visszahozni törekvő cselekvés útján.
Jó olvasást és elmélkedést kívánunk!