A tudományos felfedezéseket mindig az ember központi jelentőségének,
a közjónak és a teremtés belső céljának fényében kell értékelnünk.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
A tudományos felfedezéseket mindig az ember központi jelentőségének,
a közjónak és a teremtés belső céljának fényében kell értékelnünk.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
"Ember emlékezzél rá, hogy porból lettél és porrá leszel!"
Nehéz elképzelni, de tételezzük fel, hogy képesek lennénk gondolkodás- és életmódunk megváltoztatása nélkül, a természet uralásával úrrá lenni az ökológiai válságon. Képzeljük el, hogy egy szabályozott klímájú, szűrt levegőjű buborékvárosban élünk, műhúst, és hidroponikus üvegházakban termelt zöldségeket eszünk, napunk nagy részét a korlátlan virtuális lehetőségek világában töltjük, a búrán kívüli bolygó felszíne pedig egy hatalmas bánya és szeméttelep, és ezt a képet csak szénelszívó berendezések és sótalanító üzemek színesítik.
Őszintén, szeretnénk így élni? A természetnek való kiszolgáltatottságunktól megszabadulva (látszólag), azt lecserélve a technikától való totális függésre, egyúttal teljesen elszigetelve, megfosztva magunkat az Isten adta, élő, érző, lélegző, organikus világtól.
Egy ilyen világban még a mostaninál is távolabb kerülnénk Istentől. Mert a teremtett világ Isten kinyilatkoztatása:
„A természetet olyan ragyogó könyvnek tartsuk, amelyen keresztül Isten beszél hozzánk, az Ő szépségéből és jóságából tükröz vissza nekünk valamit." LS12
A fent vázolt világban Isten még inkább elhalványul, hiszen:
„… az, ami láthatatlan benne: örök ereje és istensége, a világ teremtése óta alkotásai alapján értelemmel felismerhető.” Róm 1,20
Ezek nem csak szép képek. Isten a legközvetlenebb, leghétköznapibb módon a természeten keresztül tanít bennünket a helyes viselkedésre. Ő a törvényhozója a természeti és a lelkiismereti törvényeknek egyaránt, a kettő gyönyörű összhangban van. A lelkiismeretünk nem más, mint a „természeti törvények belső mérlege”. Ha nem működünk együtt a természeti törvényekkel, hanem megszegjük őket, valójában Istennel szegülünk szembe. Ahogy egyre távolodunk a természettől, és kivonjuk magunkat nevelő hatása alól, azzal Istennek fordítunk hátat, pont úgy, mint amikor a tízparancsolatot vetjük el. És pontosan ezt is tesszük. Nincs olyan bolygónkat károsító tettünk, amely ne sértené ezeket a parancsolatokat. Az erkölcsi és természeti törvények csakis együtt betarthatók, együtt szolgálják és táplálják az életet!
Az anyafölddel való szoros kapcsolat rávezet a helyes életvitelre, csakis ennek a kapcsolatnak a révén vagyunk képesek tájékozódni. Ha elszigeteljük magunkat tőle, elveszítjük az útjelzőinket, és már a törvényszegéseinkre sem tud rámutatni. Mély gyökerekkel kell kapaszkodnunk a földbe ahhoz, hogy lelkünk magasra nyúlhasson az égbe.
Az emberi háztartás - a gazdaság - csakis a természet háztartásába harmonikusan illeszkedve lehet hosszútávon is fenntartható. Az a gazdaság, amely áthágja a természet törvényeit, saját tartópilléreit rombolja le.
- Ha odafigyeltünk volna arra, hogy a természetben az anyag körforgásával biztosította Isten azt, hogy az élet évmilliókon át virágozzon a bolygón, és eszerint a törvényszerűség szerint rendezzük be az emberi háztartást is, akkor ma nem lenne globális nyersanyag- és hulladékkrízis. Hogyan gondolhattuk, hogy hosszútávon fenntarthatjuk az életünket úgy, hogy közben megállítjuk az életet fenntartó körforgást?
- Ha nem hagytuk volna figyelmen kívül az isteni metronóm ütemét, és mi is az örök ritmusra hangolódunk, amelyet az évszakok ciklusai, a növekedés, hanyatlás, újjászületés folyamatai követnek, akkor nem aknáznánk ki a teremtett világ javait lényegesen gyorsabb tempóban, mint amilyen ütemben azok Isten rendelése szerint megújulni képesek. A természetbe írt ritmust figyelmen kívül hagyva tékozoljuk el Isten ajándékait és utódaink jövőjét.
- Ha nem felejtettük volna el, hogy porból lettünk és porrá leszünk, akkor tudnánk, hogy ma is a természet a legalapvetőbb kötődési szövetünk, hogy sokkal mélyebben ágyazódunk a teremtés rendjébe, mint ahogy azt ma hisszük.
„Mi magunk is föld vagyunk. Testünket a bolygó elemei alkotják, annak levegőjét lélegezzük be, annak vize éltet és frissít bennünket.” LS 2
Azt is tudnánk: ahogyan a teremtett világ bármely elemével bánunk (legyen az a levegő, a víz, a talaj, egy növény, egy állat, vagy a felebarátunk), az ránk is visszahat.
„Mivel ugyanaz az Atya teremtett minket, láthatatlan kötelékek kapcsolnak össze a világmindenség összes létezőjével, egyfajta világcsaládot alkotunk.” LS 89
- Ha nem emeltük volna ki magunkat, és nem helyeztük volna a teremtett világ felé, akkor ma nem szenvednénk „a természettől való elidegenedés szindrómájától”, vagy „faji magánytól”, a teremtés többi részétől való elszakadásunkból eredő mély szomorúságtól. Akár tudomást veszünk róla, akár nem, a teremtéssel való kapcsolatunk, és a természet állapota is alapvető hatást gyakorol ránk, lenyomatot képez a testünkben és a lelkünkben.
„A természettel…való kapcsolat megszakadása egy sor pszichés tünetet okoz: szorongást, frusztrációt, depressziót. A természethez való újrakapcsolódás nemcsak enyhíti ezeket a tüneteket, hanem általánosságban javítja az egészségi állapotot, az önértékelést, az önmagunkkal való kapcsolatot, a társas kapcsolatokat, és fokozza az életteliséget, és örömképességet.” Craig Chalquist
Parkra néző kórházi szobában gyorsabban gyógyulnak a betegek; zöld növényekkel teli irodában csökken a stressz, javul a teljesítmény; egy fél órás erdőfürdő lejjebb viszi a kortizolszintet és a vérnyomást, javul az anyagcsere és a keringés; nagyobb biodiverzitású környezetben élő emberek mentálisan is egészségesebbek; természeti képek nézegetését követően többre értékeljük a hosszú távú előnyöket, és a társadalom érdekében végzett munkát, mint az egyéni sikert.
Mintha az Isten adta természeti környezet az EGÉSZségünket és bölcsességünket támogatná, míg a saját teremtésünk, az egyre mesterségesebb világ, amelyből kiszorítottuk Istent, az elkülönültségünket, az egészségünk megbomlását.
„Az egész anyagi világ Isten szeretetnyelve, irántunk érzett mérhetetlen szeretetéről beszél. A talaj, a víz, a hegyek: minden Isten simogatása.” LS 84
Miért engednénk el, miért taszítanánk el ezt a simogató kezet? Akkor, amikor a legnagyobb szükségünk van rá a gyógyuláshoz.