Nincs túl késő. Isten világának hihetetlen gyógyító ereje van.
Nincs túl késő. Isten világának hihetetlen gyógyító ereje van.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
A Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület - hagyományaihoz híven - idén is szeretné előmozdítani a Nagyböjt teremtéstudatos megélését. Ebben az esztendőben a vasárnapi szentmisék olvasmányaihoz fűzött heti elmélkedéseinket, melyeket mindig a megelőző péntek estén jelentetünk meg, Sipos (S) Gyula tagtársunk írta, és a hozzájuk tartozó grafikákat is ő készítette.
Három sátor: egy a törvénynek, amit Mózes képvisel, egy a prófétának, akit Illés jelenít meg, és egy a kegyelemnek, amely Jézus Krisztussal lett teljessé a világban. Erre a három sátorra van nekünk is szükségünk.
A törvény sátra: mert a törvény létezik, a természeti törvények éppúgy, mint az erkölcsi törvények. A feldobott kő leesik, a széthazudott házasság szétesik, a kirabolt ökoszisztéma összeomlik. A törvény tartóoszlopait ugyan ki lehet dönteni, de azzal a világ tartóoszlopai rendülnek meg. Ki lehet vágni a fákat, le lehet gyalulni a hegyeket, el lehet szennyezni a tengereket, de végül mi fogunk fulladozni magunk teremtette poklunkban. Bizony, a törvény sátrát újra fel kell állítanunk szavakkal és tettekkel, felvilágosító munkával és életpéldával egyaránt.
A próféta sátra: még ha ma a prófétát tudósnak vagy civil aktivistának hívják, akkor is. A Római Klub első jelentései prófétai kiáltások voltak a világnak, a „Néma tavasz” prófétai könyv volt annak a nemzedéknek, miként a Laudato si’ enciklika nekünk. Bizony, prófétálnunk kell a világnak, el kell mondanunk, hogy a vesztébe rohan, ha nem fordul vissza, kiáltanunk kell, még ha ez keserűnek, hiábavalónak tűnik is. Ahogy Babits Mihály írja a Jónás imájában, önmagáról, önmagának és Istenének:
„mint Ő sugja, bátran
szólhassak s mint rossz gégémből telik
és ne fáradjak bele estelig
vagy míg az égi és ninivei hatalmak
engedik hogy beszéljek s meg ne haljak.”
Végül pedig a kegyelem sátra: „Mert ahol a bűn elhatalmasodik, ott még jobban túlárad a kegyelem” (Róm 5,20). Jézus Krisztus azért jött, hogy az ördög műveit lerontsa, Isten országát pedig felépítse. Győzött a keresztfán, és ez a győzelem a miénk, minden ember, és az egész világ javára. Ezért fel kell állítanunk szívünkben a kegyelem sátrát, a hit, remény és szeretet sátrát, a mélységes bizalom sátrát, hogy amit teszünk, annak van értelme. Mi ugyanis „nem a félelem, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét kaptuk” (2 Tim 1, 7) mégpedig erre a munkára…