A teremtés tisztelete az emberi élet és méltóság tiszteletéből fakad.
A teremtés tisztelete az emberi élet és méltóság tiszteletéből fakad.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
„A gazdasági hatalom ’válaszai’" címmel írt Nemes Csaba cikket az augusztus 16-án megjelent Új Ember teremtésvédelmi rovatában. Ferenc pápa Laudato si’ (Áldott légy!) kezdetű enciklikájának harmadik fejezete kapcsán. Ebben a fejezetben azt olvashatjuk, hogy „a technokrata paradigma arra igyekszik, hogy uralmát kiterjessze a gazdasági és politikai életre is”. A szerző azt írja, hogy az elmúlt két-háromszáz év történelme a tudomány, a technológiai fejlődés rendkívüli gyorsaságú fejlődését adta. Az emberek bizalma egyre nőtt a tudományban és manapság szinte minden – társadalmi, környezeti vagy akár egészségügyi természetű — probléma megoldását valamilyen puha vagy kemény technológiai módszertől várjuk.. De vajon van-e mindenre technokrata megoldás? Így például vajon találunk-e megoldást a méheknek és más beporzóknak egyre nagyobb mértékű pusztulásának megállítására? Ismert a technokrata válasz: ha eltűnnek a beporzók, akkor készítünk géntechnológiával olyan termesztett növényeket, amelyekhez nem kellenek beporzó méhek. Csakhogy egy ilyen megoldásnak legalább két súlyos következménye van. Az egyik hogy a világ teljes gabonatermesztése néhány óriás cég kezébe kerülhet, hiszen köztudott ezek vetőmagnak nem használhatók, azaz minden vetés előtt a vetőmagot attól a néhány GMO-t előállító cégtől kell megvenni, ez pedig tökéletes függést, pontosabban a függetlenség teljes elvesztését jelenti. A másik, hogy a beporzók hiánya miatt pusztulásnak indulhatnak a gyümölcsöseink és a vadon élő növények nagy százaléka. Ekkor akár be is teljesedhet Albert Einstein-nek tulajdonított (bár lehet, hogy soha el nem hangzott) jóslat „Ha a méhek eltűnnek a Föld felszínéről, az embernek nem lenne több ideje hátra a Földön, mint négy év”.