Nincs túl késő. Isten világának hihetetlen gyógyító ereje van.
Nincs túl késő. Isten világának hihetetlen gyógyító ereje van.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
A Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesülettel együttműködésben „teremtésvédelmi kalendáriummal” jelentkezünk, kéthetente azonos időben. Ezúttal a május virágairól gondolkodunk M. S. mester festménye nyomán.
„Szent Ferenc – hűen a Szentíráshoz – azt javasolja, hogy a természetet olyan ragyogó könyvnek tartsuk, amelyen keresztül Isten beszél hozzánk, az ő szépségéből és jóságából tükröz vissza nekünk valamit… Ezért kérte azt, hogy a kolostor kertjében mindig hagyjanak valamekkora műveletlen földdarabot, hogy vadon élő növények nőhessenek, hogy akik megcsodálják, magasztalják Istent, megannyi szépség alkotóját. A világ több megoldandó problémánál: örömteli misztérium, melyet ujjongó dicsérettel szemlélünk.” (Laudato si’, 12.)
Ferenc pápa enciklikájában többször is utal a környezetvédők oltalmazójára, Szent Ferencre, aki testvérként tekintett minden teremtményre, még a virágoknak is prédikált, buzdította őket az Úr dicséretére. Májusban igazán nem nehéz követni a példáját, hiszen ilyenkor még a kissé elhanyagolt, elvadult kertek is virágba borulnak, sokszor éppen ezekben burjánzanak el legszebben az évelők! De nekünk, magyaroknak nemcsak a természetben van ilyenkor szemlélődnivalónk, a Nemzeti Galériában ott van a csodálatos, több száz éves festmény, M. S. mester Vizitációja, mely Mária és Erzsébet találkozásának jelenetét ábrázolja. Ragyogó májusi réten üdvözli egymást a két áldott asszony, titkos értelmű virágok között, maguk mögött hagyva az ikonok aranyszínű hátterét, az Ószövetség komor világát.
A táblaképek festői növényszimbólumokkal üzennek. A rózsa mindig is női jelkép volt, de mivel a pünkösdirózsa tüske nélküli, alkalmas Mária ártatlanságának megjelenítésére. Ez a kép a növény első magyarországi ábrázolása is egyben. Az írisz vagy kék liliom kardforma levelei az eljövendő szenvedésre utalnak. Más értelmezésben ez a virág Keresztelő Szent János személyét is szimbolizálja, aki szivárványhídként (az írisz jelentése: ’szivárvány’) köti össze az Ó- és az Újszövetséget, készítve a pusztában az Úr útját. A két virág között szamóca látszik az előtérben, levelei a középkorban a szentháromságot jelenítették meg, öt fehér szirma Krisztus öt sebét, a piros gyümölcsök a véres könnyeket, melyeket az Olajfák hegyén hullatott.
Milyen csodálatos, hogy ez a két virág – a kép tanúsága szerint – már évszázadok óta él a magyarországi kertekben, mindig szétosztották, elajándékozták a szaporulatot, vándoroltak kertről kertre, családról családra! Manapság már nem olyan népszerűek, hiszen évente egyszer nyílnak, utána már csak a helyet foglalják, az írisznek még a levelei is elszáradnak nyár végére. De a pünkösdirózsa tömött bimbójának lassú, titokzatos kibontakozását csak a saját kertjében élheti át az ember, türelmesen lekuporodva melléje, és arra is ritkán csodálkozhatunk rá, hogy az írisz kupolája, az összeboruló három szirom tényleg megvédi az esőtől a virág szívét, a termőleveleket, a porzókat. Ha kinyílnak, minden tavasszal újra visszahozzák a vizitáció emlékét, és segítenek belehelyezkedni az esztendő körforgásába. Eszünkbe juttatják, hogy már túl vagyunk Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepén, megfogant, növekszik a gyermek Jézus, és nemsokára itt a nyári napforduló, Keresztelő Szent János születésnapja.
Lechner Judit/Magyar Kurír